fredag 2. juli 2010

April 2008

Sunday, Apr 20, 2008

I går ble jeg ferdig med vinduet i kjellerstuen. Jeg har bestemt meg for å legge Alloc laminat på golvet.
Den gamle parketten er veldig slitt, og ser slik ut:



Det er nesten hull enkelte steder, her er prøve på det nye golvet, over..
I uken som gikk har jeg vært hos Ingeborg som har Biritapeten. Bestilte til den ene veggen foreløpig. Har tenkt å ha tapet i taket også etterhvert.

Her er prøve av tapeten fra Biri.

*******************************************

2008 April

Saturday, Apr 19, 2008
Kjellerstuen har vært gjenstand for min oppmerksomhet den siste tiden. Den har hittil vært mest brukt som lagerplass, Det er et stort og fint rom, som med litt opp-pussing ville bli et hyggelig oppholdsrom. De siste to ukene har vært viet til maling av rommet. Panelen var utrolig mørk blitt, og jeg har malt den hvit. Her er de siste rester av mørk panel. Har brukt Lady hvit heftgrunn og Lady hvit silkematt på veggene, og heftgrunn og halvblank på vinduer og listverk og dørkarmer.



Ene veggen i stua skal jeg ha Biritapet ( halmtapet ) på. Jeg har vært en tur hos Ingeborg på Biri, og bestilt halmtapet til denne veggen:


Den gamle strien er delvis ødelagt, med utrevne tråder, Egner seg lite til overmaling. Tror Biritapet vil gi glød til rommet. Den er dyr, nesten 1000 kr. pr. kvadratmeter, men den er verdt det...
Taket skal etterhvert også få Biritapet. Jeg har bestilt den aller lyseste til veggen, og tar nok den til taket også.
Her er detaljer av taket:



Lysstoffrørene i taket skal vekk, og settes opp i henholdsvis ytre gang og vaskerom. Det skal i stedet her settes opp spotter.


Jeg har ingen idè om hva jeg skal gjøre med de gamle, mørke dørene... Her kommer et bilde som viser en dør. Kunne trenge noen gode råd her...



Golvet skal også få sin finnish, da den gamle parketten er "avgått ved døden", den er så slitt at den lar seg ikke reparere. Skal legge skiferlaminat over.

***********************************

Tuesday, Apr 15, 2008År 2008. Året startet i Januar med Ford nr. 3 fra samme forhandler i Hunndalen. Jeg kjører såpass mye i jobb, at det er godt å være sikker på at alt fungerer som det skal. Jeg sa til forhandleren at dette kanskje ble den siste bilen jeg kom til å kjøpe.. ( Er snart pensjonist !) Nei da, sa han. Du kommer til å kjøpe mange flere.... Jeg sa: "Er den så dårlig, Forden, da ?" Han ble svar skyldig !

Har startet opp oppussing i peisestua i kjelleren. Det har stått ubrukt i alt for mange år. Nå har jeg i alle fall startet med å male den gamle møllerstupanelen som var blitt altfor mørk



*****************************************
BADET
År 2007.  3. mars. Det ble nesten ingen tid til opp-pussing dette året, fordi jeg brukte vanvittig mye tid på utstillinger av hund. Jeg malte porten og portstolpene, som var blitt noe nedslitt av vær og vind, samt postkassen og postkassestativet med det lille taket. Badet måtte helrenoveres, etter tabber gjort av håndverkere i 1998. Etter mye klaging, gjorde de om arbeidet gratis. Jeg betalte kun flisene på vegg, siden klagen kun gjalt gulvet.  Bilder under bildefanen, 2007.






























**********************************
År 2006. Ny garasjedør tidlig på sommeren, etter at jeg hadde løftet på meg en ryggskade etter å ha dradd opp den gamle skyve/heve døra uten fjærer. Den veide"noen" kilo.



Senere, på høsten fikk jeg byttet ut inngangsdøra, da den gamle var "utbrukt" og gissen. Syntes ikke jeg hadde råd til begge med en gang. Gjøvik Port og Montasje i Hunndalen satte inn disse. Raskt og godt jobbet, dørene fungerer perfekt. Siden det var sent på høsten, og det ble kuldegrader, fikk de ikke lagt i silikon rundt karmen, og de skulle gjøre det når det ble varmere i været igjen.
Hele 2007 gikk, uten at de fikk tid til dette, etter 3 turer til påminning. Skal minne de på det igjen i 2008 ( Nå er det 2010, og de har ikke gjort det enda...  )

Solgte peisovnen i kjellerstua utpå høsten. Noen i Gudbrandsdalen ble glad for den. En murer ( bekjent av han som tar snøen her om vinteren ) , tettet igjen hullet i muren



**************************

År 2005. Husker ikke alt for dette året, men fikk i alle fall min ford nr. 2 som jeg etterhvert fikk dyktig god bruk for i jobben, en trofast sliter.

Jeg husker at jeg fikk tak i en murer fra Hov i Land som kom og hjalp meg med murgolvet under treplattingene på verandaen. Is, tining og frysing igjen hadde gravd ut grøpper som bare ble større eterhvert. Alt løst ble fjernet, og det ble støpt i nytt og pusset. Over ble det smurt på et par strøk membran ( Heydi, tror jeg det het ).

2. juni 2005 gikk hovedsikringen "dukken", og jeg måtte få elektrikere hit til å skifte ut "det meste". De klippet av ledningene ved inntaket, la så opp nytt hovedsikrings-system, som er plombert, og la inn nytt sikringsskap med automatsikringer, og jordfeilbryter. Hele anlegget ble inspisert, før de koblet på strøm igjen.

*****************************

År 200?? Her er jeg litt "ut å kjøre", for jeg har ikke vært flink til å notere. Får se om jeg finner igjen det jeg "har gjort", litt senere. Bilder skal det også bli, etter hvert.

***************************
År 2001. Det gamle Noremakjøkkenet kollapset, og jeg måtte ha et nytt. Det ble et trehvitt furukjøkken fra Lilleby Kjøkken i Hunndalen. Det ble tilpasset helt perfekt, og dapasset jeg på samtidig å legge fliser på golvet. Komfyr, kjøleskap og oppvaskmaskin måtte fornyes samtidig, for det jeg hadde var en gammel komfyr jeg hadde betalt 200 kr for. Kjøleskapet hadde jeg arvet etter min mor, og oppvaskmaskin hadde jeg ikke fra før. Jeg hadde snekker, flislegger, rørlegger og elektriker, det ble fint, men ikke billig !!


Gressklipperen streiket om sommeren, og jeg måtte ha en ny den 16. juni.

Samme ettersommer fikk jeg lagt fliser i kjelleretasjen, med varme under, deilig ! Det var 35 timers arbeid med støping oppå varmekablene og flisleggingen. Måtte ha rørlegger til badet/vaskerommet nede, samt elektriker igjen. Malte opp vaskerommet : Farge - Ida ( Jotun- Jotaplast, silkematt, vannbasert på mur ).

Ny spotlampe med mange spotter på, samt garderobespeil i gangen nede i september 2001.

Det begynte å komme inn noen dåper vann langs pipa, og jeg fikk Edwin Hansen til å sette på nytt pipebeslag. ( dyrt !) Fikk også satt på ekstra beslag og vannbord på taket.



***********************************

År 2000. Vannledningen røk, 08/12/99, og jeg måtte grave opp og legge ny elvestadledning fra andre siden av gata på nyåret, og rundt halve huset. Med så mye gravearbeid, forsvant endel av beplantningen, og det ble mange planter å kjøpe inn igjen og plante så fort telen var vekk.

           Min første ford fikk jeg dette året.


************************************

År 1999. Jeg fikk tak i noen fra Toten som la belegningsstein på hele gardsplassen, helt ut i porten. Det var et stort arbeid, som tok noen dager.


Ny skinnsalong kom i stua, den gamle var "oppbrukt" av mine firbeinte !
Markisa i 2. etasje måtte ha en liten reparasjon.
Malte huset.


*************************************

År 1998. Utelampe i hagen ble satt opp. Den er trearmet, så den lyser bra på mørke høstkvelder. Det ble satt opp nytt gjerde rundt hele tomta, av trykkimpregnert materiale, og det ble rådyrt, men jeg håper det holder min tid.
Kommunen påla dette året folk til å sjekke hva slags oljetanker som var gravd ned i hagen, og rapportere hva de hadde. Glassfibertanker skulle fortsatt få ligge, mens tanker av annet materiale måtte fjernes. Jeg visste ikke hva slags tank som var nedgravet her, og fikk rørlegger Simenstad til å sjekke dette. Hele tanken min, rett foran inngangsdøra ble gravd fram, og det viste seg å være glassfiber. Det var bare å grave igjen.
Dette året la jeg også inn tyverialarm i hele huset. Kjekt å ha :) Ikke fordi en har så store verdier, men fordi jeg ikke liker tanken på at andre skal rote i mine skap !


******************************************************

År 1997. 26. august. Markiser fra Kjells Markiser. Det var nydelig med litt solskjerming, da det til tider ble i varmeste laget.

25. august kom smijernsporten jeg hadde bestilt hos K. Stalsberg på Rudshøgda. Jeg syntes de flotte stolpene burde få en like flott port.




10. november 1997, fikk jeg vannlekkasje på klosettet. Etter å ha stengt vannet, kontaktet jeg umiddelbart rørlegger Simenstad, og mitt forsikringsselskap, If Skadeforsikring.
Takstmann kom uken etter, den 17. november, og forsikringsselskapet kontaktet Miljøbygg A/S til å utbedre skaden. Siden golvet på klosett, bad, og endel av parketten i stua måtte saneres, besluttet jeg i den forbindelse å få lagt varmekabler og fliser på bad og klosett, mot å betale mellomlegget.

*********************************
Dette vi bli min lille dagbok om huset :) Jeg kjøpte huset 19. oktober i 1995, og flyttet inn den 3. november. Det har hatt 3 tidligere eiere: Harald Moen, FotoOlsen, og Ruth Aanekre. Huset er bygd i 1972. Tomten er på 553,8 m2,og det er selveiertomt. Huset ligger veldig sentralt, med noen minutter å gå til butikk, post og buss. Lite plen å klippe, og ingen snømåking, da jeg har en nabo som drar ut snøen fra garasje til offentlig vei på 3 minutter :)
Det første jeg måtte gjøre, var å få gjerdet inn tomten, da jeg har noen firbeinte venner som jeg er redd for.
Slik så huset ut, da jeg kjøpte det:




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar